Tot nu toe is de levensmiddelenbranche altijd jaloers geweest op hoe de twee succesvolle Duitse discounters Aldi en Lidl zich in de wereld uitbreidden. Maar bij de laatstgenoemde pakken de donkere wolken zich nu toch echt samen.
Terwijl Lidl’s concurrent Aldi al tientallen jaren aanwezig is op de Amerikaanse markt, is Lidl er zelf pas in juni 2017 begonnen. Nu blijkt dat het bedrijf misschien iets te optimistisch is geweest en te veel utopische plannen had.
Lidl stelt locaties uit
Onlangs werd de 49ste Lidl-winkel in de VS geopend. Het leek allemaal voorspoedig te gaan. Binnen een jaar na het betreden van de markt zou alles honderd procent in orde moeten zijn, maar nu is het management van de discounter duidelijk op de rem gaan staan.
De Duitse krant Handelsblatt meldt dat lokale politici en vastgoedmakelaars zeggen dat verschillende locaties zijn uitgesteld of zelfs opgeheven. Sommige bouwplaatsen zijn voor het er daadwerkelijk gebouwd werd alweer stilgelegd.
“Het management van Lidl heeft de uitdagingen in de VS onderschat”, zegt handelsexpert Michael Rogosa tegen Handelsblatt.
Het bedrijf zou niet begrepen hebben hoe complex en anders de Amerikaanse markt is. Bovendien maakt het grote aantal private labels veel Amerikanen sceptisch. In zakelijke kringen wordt gezegd dat Klaus Gehrig, de CEO van de Schwarz Group, de uitbreidingsplannen 'overhaast' heeft genoemd.
Kleinere filialen
Lidl wil afwijken van het eerdere concept en overgaan op kleinere vestigingen in meer stedelijke gebieden. Tot dusverre is de discounter gegaan voor enorme, glazen paleizen. Aanzienlijk groter dan die van vestigingen in Duitsland. Met kleinere filialen kan Lidl mogelijk weer een weg omhoog vinden, gelooft Rogosa. Marktonderzoekers gaan er nog steeds van uit dat Lidl tegen 2020 zo'n 331 filialen in de VS heeft.
De toetreding van Lidl op de Amerikaanse markt is niettemin een van de meest succesvolle in de afgelopen decennia, legt Rogosa uit.
Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Deutschland.